Vitamiinit ja muut kommervenkit

Tyypillinen tammikuu -yskää, nuhaa ja lämpöilyä. Kulkutauteja, jotka pitävät porukan yksi kerrallaan sisätiloissa potemassa oireita. Ei mitään dramaattista -paitsi yhden yön kurkunpääntulehdusahdistus ja yöllinen ulkoilu-mutta sitä tupajumia, you know, mitä tiedän monessa muussakin lapsiperheessä parhaillaan vietettävän, sitä on nyt vietetty urakalla.

Tautien myötä terävöityi tarve tarkastella talvikauden vitamiinien riittävyys. Vaikka itse käytän pääsääntöisesti Fitlinen ravintolisiä, on täällä kauppojen luontaistuotehyllyillä myytävät vitamiinit perheen lasten keskuudessa suositumpia. Esim. lasten omega-3 -vitamiinit ovat kuin nallekarkkeja. Samoin c-vitamiinit ja multivitamiinit. Siis kun karkit ovat täällä pääsääntöisesti “pahoja”, ovat vitamiit hyviä. Osa sisältää sokeria, joo… Vitamiinilisien popsiminen onnistuu pojilta ihan luonnostaan, kun pidämme purnukat esillä ja toistolla olemme luoneet rutiinit niiden ottamiseen. Itsekin aloitan aamut activize-annoksella ja saan hyvän startin päivään!img_7399Oman osavaltion omppusato kattaa talvikauden tarpeet ja lajikkeiden kuningatar on Honey Crisp -mehevää ja hyvää…  vaikka viipaleina dipattavaksi kuumaan karamellikastikkeeseen. Ananakset ostan usein tuorepakkauksissa valmiiksi lohkottuna, laiskuuttani. Miksi mennä sieltä, missä aita on korkeampi hahaha? Ja tuo mangonektari on viikonloppuaamujen hemmottelujuoma. Iso gallonan pakkauskoko (3.78 l) riittää tällaisen pitkänkin viikonlopun tarpeisiin. Myös tuoreita marjoja on saatavilla ympäri vuoden ja niitä meillä syödäänkin usein. Ainoastaan täkäläinen pensasmustikka jää suomalaisesta mustikasta tykkääviltä pojilta syömättä. Sitä vastoin täkäläinen karhunvatukka maistuu makoisalta suussa -ihana lisä vaikka aamuisen luonnonjugurtin makeutukseksi ja lisukkeeksi.

Vitamiinipommeja tehostaa jo melko keväinen ilma. Yöpakkaset jäivät muutamiin viikkoihin ja auringonpaisteiset päivät lämmittävät päivälämmön helposti yli plus 10 Celcius-asteeseen. Tuntuu, kuin itsekin alkaisi heräillä talvihorroksesta ja venytellä jäseniä ja suunnitella, miten tästä elpyisi kesäkuntoon. Kun tämä flunssainen olo nyt näyttäisi kohentuvan, on aika jatkaa päivittäisiä kävelylenkkejä ja eksyä välillä sinne YMCA:n ryhmäliikuntatunnille. Alku aina hankalaa… Joko sinä olet saanut ideoita ja hyviä päätöksiä paremman olon puolesta?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s